• WYCIECZKA DO GRUZJI

• Naszą przygodę rozpoczęliśmy od Kutaisi, trzeciego co do wielkości miasta Gruzji. Spacerując po uliczkach miejscowości zobaczyliśmy tradycyjne kamienice, kawiarnie, restauracje i sklepy z lokalnymi produktami. Zwiedziliśmy także m.in. Jaskinię Prometeusza, gdzie ,,błądziliśmy” po podziemnym labiryncie, podziwiając piękne formacje naciekowe i wodospady podziemne. Kolejnym punktem programu była katedra Bagrati - imponujący budynek o wielkich rozmiarach z bogato zdobionymi freskami i mozaikami.

Doceniliśmy również piękno Kanionu Martvili, po którym odbyliśmy wycieczkę kajakami. Wpływając do głębokich otworów skalnych, podziwialiśmy fantastyczne formacje skalne i unikalną florę i faunę.

Szchara (oryg. Shkhara) to jedna z najwyższych (5 193 metrów n.p.m) i zdecydowanie najpiękniejszych gór w Gruzji oraz w całym Kaukazie. Leży w regionie Swanetii, w zachodniej części kraju, blisko granicy z Rosją. Miejsce oferowało piękne krajobrazy, dziewicze doliny, urokliwe wioski oraz majestatyczny wygląd – widok śniegu i jednocześnie dzikiego, górzystego otoczenia zrobiło na nas niesamowite wrażenie. Zatrzymaliśmy się przy kompleksie wiosek Ushguli - uznawanego za jednego z najwyżej położonych osad permanentnych w Europie, które otaczała m.in. malownicza Szchara. Mieliśmy okazję również zobaczyć wieże svaneckie, które są charakterystycznym elementem krajobrazu Svaneti i stanowią ważną część dziedzictwa kulturowego regionu. Są one jedynymi z najstarszych budowli w Svaneti i mają głębokie korzenie historyczne. Wieże powstały jako środki obronne i były używane do ochrony przed najazdami i konfliktami w przeszłości.

Podróżując siedmioosobowymi górskimi samochodami terenowymi zwiedziliśmy następny cel naszej barwnej podróży. Lodowiec Chalaadi to fascynujący przyrodniczy skarb Gruzji. Znajduje się w Górach Gruzińskich, na wschód od miejscowości Mestia, w której mieliśmy przyjemność mieszkać przez kilka dni. Lodowiec jest wyjątkowy dzięki jego malowniczym lodowym formacjom i okazałym krajobrazom.  Zobaczyliśmy tam imponujące szczeliny lodowe, lodowe kolumny i wodospady tworzące się z topniejącego lodu.

Co ciekawe, w Gruzji znajduje się wiele krów oraz psów, które są bardzo przyjazne w stosunku do ludzi. Na każdym kroku mogliśmy je spotkać – psy towarzyszyły nam m.in. podczas wspinaczek na wysokie szczyty i w nisko położonych miastach, zaś w czasie przejażdzki busem wszędzie zauważaliśmy bydło.

Codziennie mogliśmy odkryć nowe walory smakowe kuchni gruzińskiej, która oferuje różnorodne smaki, od intensywnych i pikantnych do subtelnych i aromatycznych. Wiele potraw jest dobrze zbalansowanych pod względem słodyczy, kwasowości i przypraw. Najbardziej charakterystyczne dania to: chaczapuri (ciasto wypełnione serem), chinkali (pierożki wypełnione mięsem, z bulionem w środku), satsivi (kurczak gotowany w aromatycznym sosie orzechowym). Warto wspomnieć, że gościnność jest ważnym elementem gruzińskiej kultury, dlatego posiłki w Gruzji często są długie, składają się z wielu różnorodnych dań i są spożywane w towarzystwie rodziny oraz przyjaciół. Kuchnia gruzińska to prawdziwa uczta dla zmysłów i niezapomniane doświadczenie kulinarne.

Gdy przemieszczaliśmy się do naszego 3. miejsca noclegowego zobaczyliśmy:

- Zaporę Wodną Enguri, która jest imponującym inżynieryjnym projektem znajdującym się w Gruzji. Jest to najwyższa zapora łukowa i druga pod względem wielkości betonowa zapora na świecie.

- Park Muzykantów w Szekwetili - duży park na wybrzeżu Morza Czarnego. Na terenie kilku hektarów pięknego parku eukaliptusowego prezentowane są rzeźby światowych gwiazd muzyki – śpiewaków, muzyków, kompozytorów, a także słynnych gruzińskich wykonawców, naturalnej wielkości.

Batumi to popularne nadmorskie miasto położone na wybrzeżu Morza Czarnego w Gruzji, nazywane „drugim Dubajem”. Jest znane ze swojej różnorodnej architektury, która łączy różne style i wpływy. Można znaleźć tu zarówno nowoczesne budynki, jak i historyczne kamienice. Batumi jest znane ze swoich imponujących iluminacji, które nadają miastu magiczny wygląd po zmroku.

Przepłynęliśmy rejs statkiem wraz z towarzyszącymi nam delfinami; spróbowaliśmy świeżych owoców; kupiliśmy lokalne przyprawy na miejscowym targu; zwiedziliśmy Plac Europy (jedno z centralnych miejsc w mieście, które jest popularnym punktem spotkań i atrakcją turystyczną); spacerowaliśmy wzdłuż nadmorskiej promenady wśród kolorowych świateł  i oświetlonych fontann oraz pięknie podsumowaliśmy całą wycieczkę wspólną, wieczorną kąpielą w Morzu Czarnym o zachodzie słońca.

Gruzja to kraj, który oferuje niezapomniane wrażenia zarówno pod względem kultury, jak  i przyrody. Podczas wyjazdu odkryliśmy fascynujące historie, zanurzyliśmy się w tradycjach i cieszyliśmy się zapierającymi dech w piersiach krajobrazami. To podróż, która na długo pozostanie nam w pamięci!